Kompleksowe wspomaganie szkół i placówek oświatowych
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie proponuje szkołom i placówkom oświatowym procesowe wspomaganie ich rozwoju.
Cele wspomagania:
Celem nadrzędnym wspomagania jest podniesienie w szkole/placówce oświatowej jakości kształcenia i wychowania.
Czas trwania:
Wspomaganie jest procesem długoterminowym. Polega na udzieleniu wsparcia radzie pedagogicznej lub grupie nauczycieli w zdiagnozowaniu rzeczywistych potrzeb i określeniu obszaru do rozwoju oraz wypracowaniu, wdrożeniu, monitorowaniu i poddaniu ewaluacji rozwiązań, które doprowadzą do podniesienia jakości pracy szkoły/placówki oświatowej. Okres wspomagania uzależniony jest od potrzeb szkoły/placówki i zawsze uzgadniany z dyrektorem.
Rola opiekuna/animatora:
W ramach procesowego wspomagania szkoły/placówki oświatowej zostanie zapewniona opieka koordynatora/animatora, do którego zadań należą:
- pomoc w zdiagnozowaniu rzeczywistych potrzeb oraz określeniu obszaru do rozwoju,
- wsparcie rady pedagogicznej w przygotowaniu planu wspomagania rozwoju szkoły/placówki,
- pozyskanie ekspertów i zorganizowanie zaplanowanych form doskonalenia,
- konsultacje indywidualne i zespołowe,
- udział w monitorowaniu przebiegu wspomagania i ewaluacja procesu, przygotowanie przy współpracy z radą pedagogiczną raportu z realizacji wspomagania oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji.
Obszary wspomagania:
Zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli doskonalenie powinno być realizowane w obszarach:
- wynikających z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
- wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
- realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;
- diagnozowania potrzeb uczniów oraz dostosowywania procesu kształcenia i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb;
- przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Istnieje możliwość wybrania i dostosowania obszaru wspomagania do indywidualnych potrzeb szkoły po ustaleniu z dyrektorem.
Formy wsparcia w ramach wspomagania:
W szkole mogą odbywać się:
- konsultacje indywidualne,
- konsultacje problemowe,
- szkolenia dla wszystkich nauczycieli,
- szkolenia zespołów nauczycieli,
- obserwacja pogłębiona,
- zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli szkoły po opieką doradców metodycznych,
- pomoc w opracowaniu innowacji, modyfikacji programów nauczania,
inspirowanie do aktywności własnej nauczycieli, itp.
Kompleksowe wspomaganie to przede wszystkim wspólna realizacja obranego celu, która przynosi wymierne korzyści placówce i nauczycielom. Proces inicjowany jest przez dyrektora, konieczne jest mailowe lub telefoniczne zgłoszenie szkoły do Kierownika Pracowni Wsparcia Procesowego.
Kontakt:
Aldona Olesiak - Kierownik Pracowni Wsparcie Procesowego
e-mail: aolesiak@cdnkonin.pl
tel.: 632422332 wew. 220